Dutch Game Awards 2012

door Pim posted 07/12/2012 category Games

Games en het design hiervan, noem het kunst, noem het zo scherp als fotografie of noem het een overvloed aan creativiteit, tegenwoordig zijn deze twee elementen onlosmakelijk verbonden met het succes dat een game al dan niet behaald.

Op 23 november jl. was het na een jaar wachten weer zover. De Dutch Game Awards 2012 werden uitgereikt in Amersfoort, voor het inmiddels alweer vijfde jaar op rij. De Dutch Game Awards 2012 zijn de awards oftewel dè vakprijzen voor de Nederlandse game industrie. De grote winnaar van de avond werd de Utrechtse studio Ronimo Games. Deze studio mocht drie uilen in ontvangst nemen.

Ronimo Games won de drie awards voor hun Awesomnauts, een razend populaire game voor op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Ken jij het al? Het spel, de vormgeving, de opdrachten en de uitdaging zijn het meer dan waard om gespeeld en bekeken te worden. Naast Ronimo Games zijn er uiteraard nog meer studios die een uil in ontvangst mochten nemen.

‘De Ontdekker’ is het spel dat de award voor beste Serious Game mee naar huis mocht nemen. Dit spel is speciaal ontwikkeld  voor zowel blinde als goed ziende kinderen. Het is een spel dat deze kinderen en dus eigenlijk alle kinderen samen kunnen spelen, wat het erg actueel en sociaal maakt aangezien blinde kinderen bij zo een spel normaal gesproken buiten de boot vallen. De prijs voor beste reclamespel is gewonnen voor Red Bull Formula Face, dat is een racegame waarbij de spelers via een webcam de auto’s met hun hoofd kunnen besturen. Uiteraard stel je geen vraagteken bij de populariteit van dit spel, want alleen al door dit te lezen zul je benieuwd zijn en het zelf eens een keer willen uitproberen.

Nieuw dit jaar was de prijs voor beste animatie en daarmee grijpen we terug naar de eerste zinnen van dit artikel. De prijs voor beste animatie is gewonnen door DoubleDutch. Zij wonnen deze award voor hun spel Speedrunner HD. Daarnaast won de Amsterdamse studio Flavour de award Games for Health Europe, namelijk voor het spel Ambulance Control. Tot slot won het iPad spel Fingle, vergelijk het met Twister, maar dan voor op het tablet, twee uilen.

Aangezien dit jaar voor het eerst de prijs voor animatie uitgereikt is zie je dat de animatie en het design erg belangrijk is. Het beeld, de figuranten, de onderwerpen moeten zo helder zijn alsof het foto’s van de natuur zijn, gemaakt met een telelens.

Studios die zich vooral richten op het opnieuw in beeld brengen van oude spellen zoals bijvoorbeeld het razend populaire online spel Mahjong of zoals BubbleShooter of Snake zijn nog niet in de prijzen gevallen, wellicht volgend jaar?

Bron: gameinthecity.nl

Reacties zijn gesloten.